Verzekerde zorg
Bij problemen van kinderen en jeugdigen tot 18 jaar, worden de kosten doorgaans vergoed vanuit de jeugdwet wat door de gemeente waarin het kind of de jeugdige staat ingeschreven. Een doorverwijzing van de huisarts, kinderarts of een indicatie van het sociaalwijkteam/ CJG(V) binnen de gemeente waar het kind of de jeugdige woont is nodig om de aanmelding definitief te maken. Via Trox heeft contracten afgesloten met alle gemeenten in de provincie Drenthe. In de provincie Groningen werkt Via Trox als onderaannemer van Zorgbureau Embrace.
Aanmelding en reactietijd
Echtparen, jeugdigen, gezinnen en/ of verwijzers kunnen telefonisch of via het contactformulier op de website een aanmelding doen. Binnen 3 werkdagen wordt er contact met u opgenomen.
Als een verwijzer belt, vindt er (anoniem of na toestemming van betrokkenen) overleg plaats over de situatie, en of een verwijzing naar Via Trox geïndiceerd is.
Oriënterend gesprek
Het komt geregeld voor dat cliënten eerst een oriënterend gesprek willen. Een kennismaking waarbij ze graag duidelijk maken wat de problemen zijn en wat zij graag anders willen. Tijdens dit gesprek wordt helder of er voor de cliënt ‘een klik’ is. Als dit het geval is, gaan we bij een tweede gesprek verder waar we bij het kennismakingsgesprek gebleven waren.
Het kan zijn dat tijdens de het kennismakingsgesprek duidelijk wordt dat Via Trox niet de zorgaanbieder is die voor de cliënt passend is. Wanneer dit het geval is wordt dit bespreekbaar gemaakt en kan er mee gedacht worden wat wel passend zou kunnen zijn. Via Trox zal de verwijzer een terugkoppeling geven.
Spoed
In het geval van spoed zal dezelfde dag gebeld worden. Het eerste telefonisch contact geeft de gelegenheid om alvast eerste vragen te stellen die erop gericht zijn de situatie helder te krijgen of het maken van een afspraak t.b.v. de intake.
Intakegesprek
Binnen drie weken na de aanmelding vindt er een intakegesprek plaats met de cliënt en zijn (in)formele netwerk. Tijdens dit gesprek wordt ieders visie van het probleem besproken. Er wordt stilgestaan bij wat eenieder heeft ingezet om het probleem te verhelpen en wat dit voor een invloed heeft op eenieder. Er wordt stilgestaan bij welke bezorgdheden over het probleem er nog liggen, wat geholpen heeft en wat niet. Daarnaast worden de wensen, hulpvragen, doelstellingen, wederzijdse verwachtingen, belangrijke betrokkenen vanuit het (informele) netwerk/ het systeem, stress en steunende factoren, (hulpverlening)verleden in kaart gebracht.
Behandel en of begeleiding fase
Na de intake fase maken we met elkaar een behandelplan. Vanuit de intake is er informatie verzameld die gecombineerd wordt samen met de beschikbare onderzoeks- en diagnostiek gegevens. Na het verkrijgen van een indicatie, het ondertekenen van de behandelovereenkomst en het behandelplan, start de hulpverlening voor de cliënt en zijn systeem.
Het opstellen van een behandelplan geschiedt in de eerste 6 weken na het starten van de zorg en hulpverlening. De behandelaar legt samen met de cliënt de afspraken en invulling van de benodigde zorg en hulpverlening vast in het behandelplan. In het behandelplan staan de te behalen doelen en deze worden na een evaluatie bijgesteld.
Het kan zijn dat het informele netwerk een belangrijk onderdeel vormt voor/ tijdens en/of na het behandeltraject.
Ook kan het zijn dat de behandeling uit meerdere onderdelen bestaat. Zo kan er systeemtherapie plaats vinden naast het geven van individuele traumatherapie, urotherapie of ambulante gezinsbehandeling.
In de rapportages wordt beschreven wat de voortgang is van doelen die in het behandelplan staan opgesteld. Tevens staat er in het behandelplan het te verwachten tijdspad, het resultaat van de hulpverlening en eventuele aanbevelingen die daaruit komen.
Evaluaties
Evaluaties vinden iedere drie en/of zes maanden plaats. Dat ligt aan de aard en de context van de problemen, de hulpvragen en de doelen die er zijn.
Bij een intensieve behandeling kiezen we ervoor om binnen de drie maanden een tussenevaluatie te plannen. Belangrijke betrokkenen voor de cliënt/het gezin worden uitgenodigd wanneer dit wenselijk en of helpend is. We bespreken de afgelopen periode aan de hand van de doelen die gesteld zijn. Daarbij bespreken we de voortgang, de veranderingen, welke doelen (gedeeltelijk) behaald zijn en of er doelen bijgesteld kunnen worden.
Tussen de evaluaties door, is er een voortdurend proces van evaluatie. Bij aanvang van gesprekken wordt bepaald waar het over zal moeten gaan en aan het einde van het gesprek evalueren wat er behaald is en wat om bijstelling vraagt.
Samenwerking
We werken nauw en integraal samen met de cliënt en zijn belangrijke betrokkenen. Altijd in overleg met en vanuit de wens en achterliggende aspecten van de cliënt en zijn systeem.
Er is aandacht voor alle leefgebieden van de cliënt en zijn systeem om tot een samenhangend plan te komen waarin waar nodig en wenselijk het informele en het formele netwerk wordt betrokken.
Nazorg
Behalve instroom van nieuwe cliënten die een behandelingstraject bij Via Trox aangaan, is er ook een uitstroom. De meest positieve vorm van uitstroom betreft de cliënten die na het traject weer zelfstandig verder kunnen en het ‘geleerde’ in het hier en nu en in de toekomst kunnen toepassen. Meestal is dit het geval. Met de cliënt en zijn systeem evalueren we de behandeling aan de hand van een evaluatieformulier. De ontvangen feedback benutten wij om de kwaliteit van hulpverlening te verbeteren.
Het komt soms ook voor dat het anders gaat. Bijvoorbeeld als blijkt dat er een intensievere behandeling nodig is zoals een deeltijdbehandeling of een opname. Als dit het geval is, wordt het tijdig besproken, denken we mee en wordt er toekomstgericht gekeken. Via Trox vindt het van belang dat in deze gevallen een integrale samenwerking en zo nodig een warme overdracht van essentieel belang is voor de cliënt en zijn systeem om verder te kunnen.
Na enkele maanden nemen we contact op met de cliënt om te bekijken hoe ze terugkijken op de geboden behandeling. De gekregen feedback nemen we als leerelement mee.