Wat is kwaliteit?
Kwaliteit is een breed begrip. Een goede beschrijving is afkomstig van de Nationale Raad voor de Volksgezondheid (1986): ‘Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product, proces of dienst dat van belang is voor de het voldoen aan vastgelegde of vanzelfsprekende behoeften’.
Maar bovenal:
Kwaliteit is datgene wat de klant verwacht.
Het is een voortdurend proces om onze kwaliteit zo hoog te houden en waar het kan te verbeteren. De focus is het kwaliteitsbewustzijn in het dagelijkse handelen en niet alleen op papier.
Bij Via Trox gebruiken we diverse procedures waarmee we onze kwaliteit en professionaliteit meten en waarborgen.
Via Trox doet er alles aan om de kwaliteit van de aangeboden diensten zo hoog mogelijk te houden. De basis vormt onze missie, visie en kernwaarden. We streven ernaar om dit terug te laten komen in alle aspecten van onze organisatie. Sinds 2 december 2019 is Via Trox ISO 9001:2015 gecertificeerd. Dat houdt in dat we voldoen aan alle daarvoor geldende kwaliteitseisen wat valt onder het behandelen, coachen en begeleiden van jeugd en gezinnen met kinderen.
Beroepscode
In een beroepscode staat de beroepsethiek ofwel de normen van een beroepsgroep beschreven. Het gaat om regels die aangeven wat gewenst gedrag is van de professional. De beroepscode bevordert ethische bekwaamheid en het vermogen om doordachte besluiten te nemen. De uitgangspunten zijn integriteit, respect en loyaliteit. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op:
Beroepscode voor de Sociaal Werker
Beroepscode Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige
ISO 9001:2015 Gecertificeerd (t/m 2 december 2025 )
Kwaliteitsbevordering
Om de kwaliteit van de aangeboden diensten zo hoog mogelijk te houden, doen we het volgende:
• Jaarlijks volgen we diverse trainingen en bezoeken we symposia en/ of congressen
• Eens per 6 weken vindt er intervisie plaats met branchegenoten vanuit verschillende disciplines
• Het lezen van vakbladen en boeken
Bovendien is het voor de professionals werkend in de jeugdzorg is het verplicht om geregistreerd te zijn in het BIG-register of SKJ-register. Het is een kwaliteitskeurmerk waarin je laat zien dat je bevoegd bent voor beroep dat je uitvoert.
Meer informatie is te vinden op:
BIG Kwaliteitsregister https://www.bigregister.nl
SKJ Kwaliteitsregister https://skjeugd.nl
Cliënttevredenheid
Aan het eind van een begeleidingstraject vragen we aan cliënten wat ze van de begeleiding hebben gevonden. Dit doen we met behulp van een korte vragenlijst. Het zijn vragen die onder andere betrekking hebben op de eigen invloed in het begeleidingsproces, de professionaliteit en algehele tevredenheid.
De resultaten worden gebruikt voor verdere ontwikkeling een verbetering. Tevens dient het als input voor de jaarlijkse evaluatie van klanttevredenheid.
De grootste ruimte in de wereld is de ruimte bestemd voor verbetering
(Japans Spreekwoord)